Home » Blog » Meer dan Mama Podcast » Creëren genderrollen een burn-out
Genderrollen creëren burn-out

Creëren genderrollen een burn-out

door | 4 mei, 2023 | Burnout terugval voorkomen, Meer dan Mama Podcast

Wist je dat een traditionele verdeling van genderrollen een keerzijde heeft? Namelijk een disbalans tussen feminiene en masculiene eigenschappen kan leiden tot burn-out (terugval).

Genderrollen hebben ons geleerd dat bepaalde eigenschappen mannelijk of vrouwelijk zijn. Mannen zouden bijvoorbeeld assertief, competitief en rationeel moeten zijn, terwijl vrouwen empathisch, zorgzaam en emotioneel zouden moeten zijn.

De feminiene eigenschappen zoals empathie, intuïtie en samenwerking, worden van oudsher toegeschreven aan vrouwen en worden vaak als minder waardevol beschouwd dan de masculiene (meer mannelijke) eigenschappen zoals competitiviteit, assertiviteit en zelfverzekerdheid.

Toch zijn juist deze feminiene eigenschappen essentieel voor het creëren van een gezonde werk- en leefomgeving waarin mensen zich gewaardeerd en gesteund voelen.

Masculiene eigenschappen kunnen leiden tot succes op de korte termijn, maar als ze in overmaat worden toegepast, kunnen ze leiden tot burn-out.

Door zich voortdurend te concentreren op productiviteit, prestaties en resultaten, kunnen mensen zichzelf uitputten en zichzelf onder druk zetten om te presteren.

Als gevolg daarvan heb ik regelmatig mensen gesproken die zichzelf zijn gaan afsluiten voor de feminiene eigenschappen die ze nodig hebben om zich goed te voelen en te presteren op de lange termijn.

Een disbalans tussen feminiene en masculiene eigenschappen kan dus leiden tot burn-out.

Mensen die zichzelf voortdurend onder druk zetten om te presteren en zichzelf afsluiten voor hun eigen behoeften en emoties, kunnen uiteindelijk in een negatieve spiraal belanden die leidt tot vermoeidheid, uitputting en burn-out.

Ik vind het dan ook belangrijk om zowel feminiene als masculiene eigenschappen te omarmen en ze in balans te brengen om een gezonde werk- en leefomgeving te creëren.

Niet alleen bedrijven moeten leren de waarde van feminiene eigenschappen te erkennen en te stimuleren, zoals empathie, samenwerking en zorgzaamheid. Het begint bij onszelf en meer bereidheid te voelen dat het echt om de balans tussen beide eigenschappen en vaardigheden gaat.

Dit kan bijvoorbeeld door een omgeving te creëren waarin jij en de mensen om je heen, thuis en/of op het werk, de ruimte krijgen om hun emoties te uiten en steun te vinden bij collega’s.

Een gezonde balans tussen feminiene en masculiene eigenschappen creëren, zorgt er niet alleen voor dat we een burn-out (terugval) voorkomen, maar ook creëren we een gezondere en meer productieve werk- en leefomgeving. Automatisch wordt er gewoon meer gelachen!

Lachen

Om je op weg te helpen, geef ik je hierbij 4 tips die iedereen kan toepassen om meer balans tussen feminiene en masculiene eigenschappen te creëren en burn-out (terugval) te voorkomen:

Zelfreflectie

Tip #1 – Zelfreflectie

Neem de tijd om na te denken over je eigen kwaliteiten en eigenschappen.

Maak 2 lijstjes met welke eigenschappen en/of vaardigheden volgens jou meer feminiene of masculiene zijn.

Selecteer vervolgens welke eigenschappen bij jou minder ontwikkeld zijn en kies welke daarvan je wilt versterken.

Door bewustwording van je eigen kwaliteiten kun je gericht werken aan het versterken van jouw balans tussen de feminiene en masculiene eigenschappen.

Balans Boost

Tip #2 – Balans creëren

Streef naar een gezonde balans tussen feminiene en masculiene energie in je dagelijkse leven.

Plan bijvoorbeeld tijd in voor rust en ontspanning, maar ook voor doelgerichte actie en productiviteit. Zo voorkom je dat je te veel in de feminiene of masculiene energie blijft hangen.

Tip #3 – Zelfzorg

Zelfzorg is niet alleen goed slapen en eten, maar ook goed zorgen voor  jouw (ongewenste) gevoelens en emoties.

Goed voor jezelf zorgen zit natuurlijk ook in voldoende slapen, gezond eten en regelmatig bewegen.

Emoties

Daarnaast is het ook belangrijk om je emoties te uiten en te verwerken, bijvoorbeeld door te praten met vrienden of familie of door creatieve activiteiten te ondernemen.

Alleen wanneer je ook tijd en aandacht geeft aan wat je voelt, blijf je in balans en voorkom je dat stress en spanning zich opstapelen en uiteindelijk tot burn-out (terugval) leiden.

Balans Boost

Tip #4 – Samen Me-Time

Egoïstisch tijd voor jezelf samen met gelijkgestemden.

Me-time is tijd die je voor jezelf neemt om te ontspannen, te reflecteren en jezelf op te laden. Het kan echter moeilijk zijn om deze tijd te vinden als je constant in de drukte van het dagelijkse leven zit.

Tip 4 is mijn persoonlijke tip waarin alle 3 voorgaande tips van ZelfReflectie, Balans en ZelfZorg samen komen.

Door regelmatig bijeen te komen met gelijkgestemden kun je de verantwoordelijkheid delen om tijd te nemen voor jezelf.

Je kunt elkaar motiveren om me-time in te plannen en elkaar ondersteunen bij het nemen van deze tijd. Door samen te zijn met mensen die begrijpen waar je doorheen gaat, kun je jezelf ook gemakkelijker toestaan om te ontspannen en op te laden zonder je schuldig te voelen.

Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van een wekelijkse bijeenkomst met vrienden of collega’s, waarbij je samen iets doet wat jullie allemaal leuk vinden.

Dit kan variëren van een gezellig etentje tot een wandeling in de natuur of een creatieve workshop. Het belangrijkste is dat je samen de tijd neemt om te ontspannen, om te reflecteren en te genieten van het moment, zodat je weer fris en energiek verder kunt.

Balans in genderrollen

Misschien een rare gedachte maar balans in de genderrollen beginnen dus bij onszelf. De traditionele verdeling is allang doorbroken en toch zitten we allemaal nog in die overtuigingen van oudsher.

Welke tip ga jij vandaag nog toepassen om jouw innerlijke balans te versterken?

Spreekt tip 4 je aan, dan ben je natuurlijk ook van harte uitgenodigd om deel te nemen aan de Magic-Me-Moments in onze Expect a Miracle Academy. De members begeleid ik persoonlijk minimaal 2x per maand en neem je samen een uurtje voor jezelf.

Doe een maand gratis mee en ervaar of dit iets voor jou. Klik hier om je vandaag nog aan te melden.

Wees ook welkom in de gratis en besloten Meer dan Mama Community op Facebook. Kun je gelijk jouw ervaring en/of frustratie delen met de members. (-;

Over mij

Trainer Bianca MeijsenBianca Meijsen

Omdat jij je niet nog een burn-out kan veroorloven neem ik je mee in mijn eigen ervaringen over de Mama Burn-out, Werk-Privé Balans en Terugval voorkomen vanuit mijn specialisatie in stress- en burn-out klachten met bijna 25 jaar ervaring als coach, therapeut en trainer in persoonlijke ontwikkeling.

Gerelateerde artikelen

Zet deze STAP

Zet deze STAP

Soms krijg ik de vraag of ik een training aanbied via STAP en het antwoord is helaas 'Nee'.  STAP is bijna niet meer weg te denken uit de...

lees verder

0 Reacties

Verzend een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

In 10 stappen jouw droomleven na een burn-out

Meld je hier aan

Voor het gratis kennismaking eboek inclusief;
- gratis dagboek
- gratis coaching call
- gratis 21 dagen challenge
- korting op aankoop mijn boek

... en ontvang daarnaast mijn FemMail met tips, adviezen, oefeningen, aanbiedingen, activiteiten en overige updates.

Je hebt je met succes ingeschreven!

Bestel hier mijn boek

Bestel hier mijn boek

In 10 stappen jouw droomleven na een burnout 
Leef vanuit je hart met meer balans en rust in je hoofd

 

Vul hieronder je gegevens in

en je ontvangt per email de bevestiging en overige informatie.

Je hebt je met succes ingeschreven!

Online Ont-moet-ing

Hoi hoi!

Zal ik je via mijn Miracle Mail op de hoogte houden?

Ik informeer je over - het laatste nieuws, blogs, video's, - speciale aanbiedingen, acties - en veel meer.

Je hebt je met succes ingeschreven!

Tweet
Share
Share
Pin