Moet ik dit nu doen?

Je kent ze vast wel. Die dagen waarop niets lijkt te lukken. De frustratie neemt steeds meer toe. Je reageert je af op iedereen om je heen. Eigenlijk vind je jezelf gewoon even niet meer zo leuk. Vaak zijn dat ook de dagen waarop je het gevoel hebt dat er geen rust moment is, geen moment even voor jezelf.

Weet niet hoe het met jou is, maar ik vlucht dan altijd naar het toilet. Met de deur op slot. En bij voorkeur met kreunende geluiden. Als ik dat niet doe, dan hoor nog “Maahaaam! Mamaaaa! Mag ik…?” Anders hoor ik alleen maar “Ieuw!” en word ik met rust gelaten. Perfect moment gebleken om ook echt even los te laten. Dan bedoel ik niet eens wat je normaal doet op een wc.

Wanneer ik bewust wil loslaten, begin ik met ademhalingsoefeningen. Bewust ademen doet altijd wonderen om weer bij mijn eigen centrum terug te komen. Loskomen van wat ik allemaal denk te moeten en vooral even los van alles en iedereen om me heen. Even Aarden en Afstemmen voordat ik weer de deur opendoet.

Mocht de frustratie te hoog zitten omdat er heel veel acties op het programma staan, dan moet ik altijd denken aan het wonderzinnetje uit het boek “Perfecte moeders bestaan niet” van Diana Koster. Het wonderzinnetje “Moet ik dit nu doen?” Deze zin met slechts 5 woorden deel ik hierbij graag met jou.

Stel jezelf deze vraag op 5 verschillende manieren met de klemtoon steeds op een ander woord. Voor de duidelijkheid is de klemtoon vetgedrukt hieronder.

  1. Moet ik dit nu doen?
  2. Moet ik dit nu doen?
  3. Moet ik dit nu doen?
  4. Moet ik dit nu doen?
  5. Moet ik dit nu doen?

Op elke zin kan ik een uitgebreide uitleg geven, maar dan wordt dit een mega lange blog. Daarom beperk ik me tot de klemtonen te verduidelijken door onderstaande tips. Voel eens of de zin voor jou dan nog klopt.

1. Vervang het werkwoord moeten eens door kunnen, willen, mogen. Wat doet dat met je?

2. Vervang het persoonlijke voornaamwoord ik door jij, hij, zij, etc. Waarom laat je die het niet doen? Durf je geen hulp te vragen? Of ben jij de enige die het goed (genoeg) doet? 

3. Vervang aanwijzend voornaamwoord dit eens door iets anders. Deze vraag daagt je uit om op zoek te gaan naar een andere manier. Of je ontdekt dat iets anders veel belangrijker is. Hoe is dat voor jou?

4. Vervang de tijdsbepaling nu door straks, morgen, volgende week, etc. Prioriteiten stellen en keuzes maken is als je gefrustreerd bent een uitdaging. Dit daagt je uit om te onderzoeken of het ook later kan. Geeft gelijk weer wat rust en ruimte, toch?!

5. Deze klemtoon op werkwoord doen is het meest lastige voor veel moeders. Kun jij namelijk een niet-doen? Gewoon loslaten in plaats van direct in de actie schieten. Je zult er versteld van staan dat de wereld dan echt nog steeds doorgaat. Misschien voelt iemand anders zich geroepen om het te doen, maar is diegene het zo gewend dat jij altijd direct in de actie schiet. Zou toch kunnen? Probeer het eens uit dat niet-doen.

Zo! Tijd voor een koffiepauze nadat je de deur weer van het slot haalt? Hoe vaker je een rust moment inbouwt en jezelf deze vragen stelt, hoe vaker je zult merken dat de frustratie verdwijnt en de flow verschijnt. Echt! Probeer het maar eens uit.

Laat mij hieronder weten wat het effect is geweest op de rest van jouw dag of stuur me een email op info@meerdanmama.nl. Ik kijk er naar uit jouw ervaringen te lezen en je krijgt altijd een reactie. Geniet van jouw flow!