Het zijn bijzondere tijden waarin je noodgedwongen andere keuzes maakt. Voor sommigen voelt het als een prettige afwisseling. Voor anderen is het een angstige tijd. Als moeder heb je niet alleen jouw eigen gevoelens waar je rekening mee te houden hebt. Vanzelf houd je ook rekening met de beleving van je kinderen.

Dan heb ik het niet eens over de verwachtingen die spelen van je partner en andere dierbaren, die ook zo met hun eigen emoties rondlopen. Natuurlijk is er ook het werk wat aandacht vraagt en niet zo stil staat bij het effect op jou en je gezinsleden. Ineens ben je ook nog eens de juf voor jouw kinderen. Hoe hou je dan het hoofd koel?

1. Laat los!

Je bent niet de enige die hier tegenaan loopt. Het laatste wat je nu van jezelf kan verwachten is dat het precies zo gaat als je wilt. Alles is anders. Laat los of iedereen tevreden is. Laat los of je alles gedaan krijgt. Doe wat lukt en de rest is jammer dan.

2. Ontspan!

Doe iets anders! Als je naar buiten kan, ga naar buiten. Wanneer een wandeling voor jou geen ontspanning biedt, doe dan wat anders. Ga schilderen, boek lezen, mediteren, vriendinnen bellen of wat voor jou dan ook helpt om even niet met je to-do-lijstje bezig te zijn.

3. Inventariseer!

Schrijf eens alles op wat je vindt dat je moet doen. Allemaal! Dus zowel voor je werk, als voor je gezin, voor jezelf, voor het huishouden, etc. Tot dat je niets meer kunt verzinnen. Zet er bij hoeveel tijd je daarvoor kwijt bent. Kom je ergens in de buurt van 48 uur per dag?

4. Hoofd leeg!

Wanneer je alles hebt opgeschreven, is het uit je hoofd. Dus ook echt even niet meer over nadenken. Met de ontspanning en de ruimte in je hoofd, kun je weer objectief keuzes maken en prioriteiten stellen en zul je de oplossingen weer vinden. Zoals dat enge… hulp vragen. Echt! Er zijn mensen die het heerlijk vinden om te helpen. Als jij dat toelaat tenminste.

5. Ervaar!

Waar heb jij nu behoefte aan? Ga bij jezelf na wat jij nodig hebt. Iets doen wat je energie geeft? Of een punt op je lijstje zodat je het kan doorstrepen en voldoening geeft. Heb je even geen idee, dan stop je nu en ga je lekker wat anders doen. Je merkt snel genoeg of dit wel of niet voor je werkt. Experimenteer.

6. TijdsPlanning!

Hoe dan ook de volgende stap is overzicht creëren op basis van je deadlines en beschikbare tijd. Dus pak je agenda erbij. Blok de tijd die je nodig hebt voor je gezin. Ontbijt, Lunch, Diner, Bed ritueel. Cluster bijvoobeeld werkzaamheden die met elkaar te maken hebben. Houdt rekening met de deaadline en taken die elkaar opvolgen. Plan maximaal 3 prioriteiten per dag. Alles wat meer lukt is mooi meegenomen.

7. Committeer!

Kom je eigen afspraken na! Zie jezelf als een klant. Als een afspraak met je baas. Daarvan annuleer je de afspraak ook niet en is er altijd een oplossing voor om die afspraak na te komen. Blijkt het niet praktisch of haalbaar, wees flexibel plan opnieuw.

8. Delegeer! Of werk samen.

Je hebt vast wel mensen in jouw omgeving die jou (tijdelijk) kunnen ondersteunen. De kinderen die wat klusjes zelf kunnen doen en/of jouw partner die andere dingen erbij neemt. Maak nieuwe afspraken in huis. Is niet altijd leuk, maar het kan toch niet zo zijn dat alles op jouw bord ligt. Ook met je werk zijn er vast wel collega’s die je kunnen helpen. Durf je om die hulp te vragen?

Dus de eerstvolgende keer wanneer je de neiging hebt om met je handen in je haar te zitten, zijn de volgende stappen voor jou:

1. Laat los!
2. Ontspan!
3. Inventariseer!
4. Hoofd leeg!
5. Ervaar!
6. TijdsPlanning!
7. Committeer!
8. Delegeer!

Maar je kunt natuurlijk ook een paar nachten door werken, chagrijnig door het huis lopen en de stress laten oplopen zodat dit echt een rot tijd wordt. Mag! Of toch liever samen genieten zolang het kan?

Merk je dat je wat meer nodig hebt dan alleen deze tips en heb je de moed verzamelt om toch eens om hulp te vragen, dan mag je mij natuurlijk ook benaderen. Zullen we elkaar eens online Ont-moet-en

Gratis eboek

Meld je aan voor de FemMail en ontvang gratis eboek

Via mijn FemMail hou ik je op de hoogte houdt van het laatste nieuws met tips, adviezen, aanbiedingen, activiteiten en overige updates.

Als dankjewel ontvang je het gratis eboek waarin je kennis maakt met mijn boek "In 10 stappen jouw droomleven na een burn-out".

Je hebt je met succes ingeschreven!

Bestel hier mijn boek

Bestel hier mijn boek

In 10 stappen jouw droomleven na een burnout 
Leef vanuit je hart met meer balans en rust in je hoofd

 

Vul hieronder je gegevens in

en je ontvangt per email de bevestiging en overige informatie.

Je hebt je met succes ingeschreven!