Verwacht niet dat je alles gelijk weer kunt op het niveau als voor de burnout. Maar ik weet het, dat verwacht je eigenlijk wel van jezelf. En omdat ik dat zo goed begrijp, zeg ik: Zet jezelf op nummer 1!

Je bent al heerlijk aan het werk. Eindelijk! Wat duurde het lang voordat je weer het gevoel had weer nuttig te zijn. Heb je dat eigenlijk al gevierd? Of bekruipt je toch regelmatig dat gevoel weer dat je had voordat die burnout kwam. Het zal toch niet zo zijn dat je weer terugvalt?

Doe wat rustiger aan

Misschien irriteert het je of raak je soms zelfs in paniek. Gevolg is dat je nog meer stress creëert, alleen al door je zo te voelen. Nu je weer aan het werk bent, is je lijf net iets meer op alert stand dan voor de burnout. Die overleefstand zit er nog steeds in, ook al ben je weer aan het werk.

Je brein heeft de neiging om er gewoon weer vol tegenaan te gaan, net als voor de burnout. En het liefst ook op precies dezelfde manier. Want het werkte toch?! Veel dingen die je deed voor de burnout zijn gewoontes geworden, die naar jouw gevoel volledig voldeden aan jouw wensen. Het vervelende is echter dat die gewoontes je stressniveau weer verhogen en je lichaam dus weer aan de noodrem trekt.

Nieuwe gewoontes hebben tijd nodig

Eigenlijk zijn gewoontes net zo als een verslaving zoals bijvoorbeeld roken. Ook al weet je dat ze niet goed voor je zijn, het is al gebeurd voro je er erg in hebt. Het vraagt veel bewustzijn op wat je doet en wanneer. Het blijft ontdekken wat je anders kan doen.

Wanneer je merkt dat het niet meer zo gaat als je had gehoopt, realiseer je dan dat je nog in de leer- en ontdekkingsfase zit. Binnen NLP noemen we dit de fase waarin je Bewust Bekwaam bent. Je weet wel dat je het anders zou moeten doen, maar het lukt nog niet altijd zoals je zou willen. Dat is echt ok! HEB GEDULD MET JEZELF!

Haal diep adem

Een leraar zei ooit tegen mij: “When all fails, go back to step 1.” Vrij vertaald: Wanneer even niets lukt, ga terug naar af.” Mocht je vergeten zijn wat dat ook al weer was, dan hierbij de herinnering dat je even heel bewust ademhaalt.

Voel je dat je toch even weer die onrust en angst voor terugval? HAAL DIEP ADEM!
Sta even stil bij je ademhaling. Waarschijnlijk ken je al diverse manieren om die ademhaling te gebruiken om weer terug te komen bij jezelf. Pas ze toe!

Wanneer je een moment wilt nemen waarin ik je begeleid om echt alle aandacht te geven aan je ademhaling; Luister dan eens naar deze podcast hieronder van 4:31 minuten. Maak er zo vaak gebruik van als jij wilt

Je kunt deze podcast ook vinden op SoundCloud »

Ik ben heel benieuwd naar jouw ervaring, dus laat gerust een bericht achter hieronder of op SoundCloud.

Gratis eboek

Meld je hier aan

Voor het gratis eboek inclusief;
- gratis dagboek
- gratis coaching call
- gratis 21 dagen challenge
- korting op aankoop mijn boek

... en ontvang daarnaast mijn FemMail met tips, adviezen, oefeningen, aanbiedingen, activiteiten en overige updates.

Je hebt je met succes ingeschreven!

Bestel hier mijn boek

Bestel hier mijn boek

In 10 stappen jouw droomleven na een burnout 
Leef vanuit je hart met meer balans en rust in je hoofd

 

Vul hieronder je gegevens in

en je ontvangt per email de bevestiging en overige informatie.

Je hebt je met succes ingeschreven!