De laatste week van oktober en de wintertijd is ingegaan. Wellicht de laatste keer dat wij de tijd een uur hebben verzet. Het is in ieder geval weer een uur eerder licht, maar ook een uur eerder donker.

Wat ga je doen, nu de avonden uitnodigen om binnen te blijven?

Gaan de kaarsen aan? Krul je jezelf op de bank met een goed boek? Of voel je vooral de stress van alle Corona maatregelen en de impact die dit heeft op jouw leven?

Sommigen van ons zijn al gevoelig voor depressieve gevoelens en dan helpen alle huidige veranderingen in deze donkere dagen niet mee.

2 tips voor het loslaten van de Winter Blues

Vitamine D

1. Begin vandaag nog met het innemen van Vitamine D! 

Ik zou zeggen minimaal 3x de voorgestelde dagelijkse hoeveelheid. Uit eigen ervaring heb ik gemerkt wat een enorm verschil het gaf, toen ik begon met vitamine D in 2012 op aanraden van mijn Personal Trainer. Ineens zag ik de wereld een stuk vrolijker in. Sinds die tijd slik ik 1 vitamine D vrijwel het hele jaar door en tijdens de wintermaanden het dubbele. Ervaar het zelf!

Bij een winterdepressie blijkt er een tekort aan de neurotransmitter Serotonine te zijn. 1 van de 4 gelukshormonen. Een tekort aan Serotonine heeft onder meer effect op je geheugen, slaap, eetlust en stemming. Bij een tekort aan vitamine D blijkt je dus niet genoeg serotonine aan te maken.

2. Maak elke dag een wandeling buiten! 

En het liefst ‘s morgens vroeg en in de natuur in als het kan. Ik ben zelf niet zo’n wandelaar en vooral in de winter wil ik het liefst mezelf opsluiten en pas weer met de eerste zonnestralen te voorschijn komen. Als ik een beer zou zijn, zou ik dat doen. Met mijn kleine meid heb ik echter de gewoonte gemaakt om elke dag een wandeling te maken. Het helpt echt!

Wanneer het ook nog eens lukt om in de natuur te wandelen, maak je extra Serotonine aan. Tijdens het wandelen maak je ook Dopanine aan. Deze neurotransmitter hoort bij het beloningssysteem van de hersenen en zorgt ervoor dat we ons tevreden en beloond voelen.

Bij een tekort aan Dopamine heb je moeite met (vooruit) denken, kun je moeilijker bewegen, verlies je de zin in seks en is het moeilijker om je emoties onder controle te houden. In ernstige gevallen gaat het tekort zelfs richting depressie. 

Dopamine maakt ons ook verslavingsgevoelig, dus het kan zo maar zijn dat je dan ook echt elke dag even naar buiten wilt.

Gebruik je al Vitamine D? Maak je al elke dag een wandeling?

Laten we dan het gelukscocktail compleet maken met de gelukshormonen Oxytocine en Endorphine. Zet een grote glimlach op je gezicht (endorphine) en adem zo diep en rustig mogelijk (oxytocine), terwijl je geniet van alles wat je om je heen ziet.

Gratis eboek

Meld je hier aan

Voor het gratis eboek inclusief;
- gratis dagboek
- gratis coaching call
- gratis 21 dagen challenge
- korting op aankoop mijn boek

... en ontvang daarnaast mijn FemMail met tips, adviezen, oefeningen, aanbiedingen, activiteiten en overige updates.

Je hebt je met succes ingeschreven!

Bestel hier mijn boek

Bestel hier mijn boek

In 10 stappen jouw droomleven na een burnout 
Leef vanuit je hart met meer balans en rust in je hoofd

 

Vul hieronder je gegevens in

en je ontvangt per email de bevestiging en overige informatie.

Je hebt je met succes ingeschreven!