Home » Blog » Burnout terugval voorkomen » 2 tips voor het loslaten van de Winter Blues
Winter Blues

2 tips voor het loslaten van de Winter Blues

door | 25 okt, 2020 | Burnout terugval voorkomen

De laatste week van oktober en de wintertijd is ingegaan. Wellicht de laatste keer dat wij de tijd een uur hebben verzet. Het is in ieder geval weer een uur eerder licht, maar ook een uur eerder donker.

Wat ga je doen, nu de avonden uitnodigen om binnen te blijven?

Gaan de kaarsen aan? Krul je jezelf op de bank met een goed boek? Of voel je vooral de stress van alle Corona maatregelen en de impact die dit heeft op jouw leven?

Sommigen van ons zijn al gevoelig voor depressieve gevoelens en dan helpen alle huidige veranderingen in deze donkere dagen niet mee.

2 tips voor het loslaten van de Winter Blues

Vitamine D

1. Begin vandaag nog met het innemen van Vitamine D! 

Ik zou zeggen minimaal 3x de voorgestelde dagelijkse hoeveelheid. Uit eigen ervaring heb ik gemerkt wat een enorm verschil het gaf, toen ik begon met vitamine D in 2012 op aanraden van mijn Personal Trainer. Ineens zag ik de wereld een stuk vrolijker in. Sinds die tijd slik ik 1 vitamine D vrijwel het hele jaar door en tijdens de wintermaanden het dubbele. Ervaar het zelf!

Bij een winterdepressie blijkt er een tekort aan de neurotransmitter Serotonine te zijn. 1 van de 4 gelukshormonen. Een tekort aan Serotonine heeft onder meer effect op je geheugen, slaap, eetlust en stemming. Bij een tekort aan vitamine D blijkt je dus niet genoeg serotonine aan te maken.

2. Maak elke dag een wandeling buiten! 

En het liefst ‘s morgens vroeg en in de natuur in als het kan. Ik ben zelf niet zo’n wandelaar en vooral in de winter wil ik het liefst mezelf opsluiten en pas weer met de eerste zonnestralen te voorschijn komen. Als ik een beer zou zijn, zou ik dat doen. Met mijn kleine meid heb ik echter de gewoonte gemaakt om elke dag een wandeling te maken. Het helpt echt!

Wanneer het ook nog eens lukt om in de natuur te wandelen, maak je extra Serotonine aan. Tijdens het wandelen maak je ook Dopanine aan. Deze neurotransmitter hoort bij het beloningssysteem van de hersenen en zorgt ervoor dat we ons tevreden en beloond voelen.

Bij een tekort aan Dopamine heb je moeite met (vooruit) denken, kun je moeilijker bewegen, verlies je de zin in seks en is het moeilijker om je emoties onder controle te houden. In ernstige gevallen gaat het tekort zelfs richting depressie. 

Dopamine maakt ons ook verslavingsgevoelig, dus het kan zo maar zijn dat je dan ook echt elke dag even naar buiten wilt.

Gebruik je al Vitamine D? Maak je al elke dag een wandeling?

Laten we dan het gelukscocktail compleet maken met de gelukshormonen Oxytocine en Endorphine. Zet een grote glimlach op je gezicht (endorphine) en adem zo diep en rustig mogelijk (oxytocine), terwijl je geniet van alles wat je om je heen ziet.

Kijk ook eens bij

Gratis Ont-moet-ing
kennismakingsgesprek

‘Terug in Balans’
3 maanden persoonlijke training

‘In 90 dagen van Stress naar Zen’
online training

Over mij

Blog Bianca Meijsen Bianca Meijsen

Omdat jij je niet nog een burn-out kan veroorloven neem ik je mee in mijn eigen ervaringen over de Mama Burn-out, Werk-Privé Balans en Terugval voorkomen vanuit mijn specialisatie in stress- en burn-out klachten met ruim 20 ervaring als coach, therapeut en trainer in persoonlijke ontwikkeling.

Gerelateerde artikelen

Oude ik loslaten

Oude ik loslaten

De neiging om na een burn-out weer terug te vallen in wat je gewend bent is groot. Rouwen om wat was is een logisch gevolg. Je Oude Ik loslaten is...

Lees meer

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bestel hier mijn boek

Bestel hier mijn boek

In 10 stappen jouw droomleven na een burnout 
Leef vanuit je hart met meer balans en rust in je hoofd

 

Vul hieronder je gegevens in

en je ontvangt per email de bevestiging en overige informatie.

Je hebt je met succes ingeschreven!

Gratis vragenlijst

Vraag hier de gratis stress vragenlijst aan

 

Vul hieronder jouw gegevens in en je ontvangt binnen 1-3 werkdagen een email met de link naar jouw online vragenlijst. Zie je de email niet, kijk dan even in je spambox of stuur een email naar info@meerdanmama.nl.

Op welke manier wil je de uitslag ontvangen?

Je hebt de stress vragenlijst succesvol aangevraagd!

Tweet
Share
Share
Pin